Прочетете невероятната история на имам Бухари (нека Аллах му дава хасанат за всяка буква,която ни е предал!)
Един от най-големите учени в науката Хадис, е Имам Бухари.
Истинското му име е Aбу Абдуллах Мухаммад (Абу озн. ,,баща на,,) ибн (ибн озн.,,син на,,) Исмаа'иил ибн Ибрахим ибн Ал-Мугирa ибн Бардизба Ал-Букхари,Ал-Джулфи.
Роден е в петък, след Джумаа на 14 Шаууаал 810 г.хр. (194 г. по хиджра) в Бухара (днешен Узбекистан) и става известен с прозвището си ал-Бухари. Автор е на един от шесте най-известни сборници по хадис.
Ранния период от живота му
Баща му Исмаил бил видна личност и разказвач на хадиси. Посещавал сбирките на един от големите учени – Абдуллах ибн Мубарак.
Ал-Бухари бил още дете, когато баща му почива и майка му поема грижите за неговото възпитание. Нейното име не е записано в аналите, но е останала историята за нейната Карама' (чудо):
Мухаммад ибн Ишаак Ас-Симсаар казва,че чул от неговият учител следната история :
,,Мухаммад ибн Исмаа'иил (Ал Букхари) загубил зрението си в ранно детство. Неговата майка видяла (Пророка САУС) Ибрахим Ал-Калиил, Аллах да го благослови и с мир да го дари в сън и той и казал:,,О, жено, Аллах върна зрението на сина ти заради твоя плач (или заради твоите многобройни молитви).
Когато Мухаммад ибн Исмаа'иил се събудил , неговото зрение се завърнало.''
Не само, че зрението на имам Букхари се възвърнало, но и станало по-силно от преди до такава степен, че по-късно в неговия живот когато пишел книгата си Ат-Тариик ал-Кабиир, ползвал единствено светлината на луната нощем.
Образованието му
Още в ранна детска възраст Бухари започнал да изучава науките от учените в Бухара. В началото на образованието си почувствал интерес към изучаването на науката Хадис. Още от десетата си годишнина получил вдъхновение (желание) в сърцето си за наизустяване на хадисите и продължил да посещава уроците на учените по хадис. Не навършил петнайсет години, Бухари вече знаел наизуст над 70 хил. хадиса. Като чули за това чудо, го попитали: „Наистина ли знаеш толкова хадиси?“ Той отговорил: „Да! Даже повече от седемдесет хиляди хадиса. Освен това знам от кой са предадени, годината на раждане и годината на смъртта на разказвача“.
В науката хадис толкова се извисил, че с учителите си разисквал и спорел по различни въпроси. Впрочем учителят му Дахили с негова помощ научил кои са всички разказвачи на някои от хадисите.
На 16-годишна възраст Бухари наизустил книгите на Абдуллах ибн Мубарак и Уаки ибн Джаррах. В науката Фъкх изучил известните неща на муджтахидите.
По това време майка му го завела заедно с брат му на поклонение на светите места в Мекка. Ал-Бухари решава да остане в светия град и там да обогати своите знания в близост до големите учени традиционалисти и прависти, като майка му и брат му си тръгват сами.
Учители на имам ал-Бухари
По време на пребиваването си в Мекка, ал-Бухари учил фъкх на Имам Шафи' от Абдуллах бин Зубайр ал-Хамиди (р.а).
Останал в Мекка шест години, а след това започнал да пътешества из мюсюлманския свят в търсене на разказвачи на хадисите на Пророка Мухаммед с.а.с. Посетил Хорасан, Багдат, Шам, Египет, Басра, Куфа. Броя на учителите, при които учил, достига хиляда. Най-известни от тях са: Имам Абдуллах ибн Мубарак, Имам Абдуллах бин Зубайр ал-Хамиди, Имам Ахмад бин Ханбал, Имам Исхак ибн Рахауейх, Имам Али бин Медени, Имам Исмаил бин Идрис ал-Медени, Имам Ях`я бин ал-Майн, Имам Ибрахим ал-Балхи, и др. Аллах да е доволен от всички тях!
Имам Бухари като учител
Няма съмнение,че по онова време не е имало по-голям учен в науката хадис от имам Бухари, а може би и след това. Хората се стичали от всеки край на света, за да се възползват от този извор на наука.Поради тази причина не се знае точния брой на учениците му, но истината е, че те наброяват десетки хиляди. Най-забележителните имена между тях са:
Имам Абу Иса ат-Тирмизи (автор на сборника Сунан ат-Тирмизи),
Имам Мухаммед бин Насър ал-Маруази
Имам Абу Дауд (автор на сборника Сунан Aби Дауд),
Имам Муслим бин Хаджадж (автор на сборника Сахихи)
Имам Ахмад бин Шуайб ан-Нисаи’ (автор на сборника Сунан ан-Нисаи’) и др.
Книгите на имам Бухари
-1.) Сборника "Ал-Джами Ас-Сахих" е най-голямото и известно произведение на ал-Бухари, познат още като Сахих ал-Бухари.
Имам ал-Бухари известява: „Съставих тази книга въз основа на 600 000 хадиса, свърших я след 16 години проучавания и я превърнах в явно доказателство между мен и Аллах с.т. (Т.е. едно добро произведение, което би могъл да представи пред Аллах в Съдния ден)“.
От тези 600 000 хадиса имам ал-Бухари запазва само онези, които дават най-голяма сигурност по отношение на своята верига на предаване и съдържание,т.е.най-достоверните). Неговият труд Сахих съдържа 7 275 хадиса.
Сборникът Сахих се нарежда сред първите книги с предания за Пророка (с.а.с). Автентичността и е причина тя да бъде считана от ислямските учени за най-достоверната книга след Свещения Коран – книгата на Аллах. Този сборник се характеризира с подробно изследване на личностите, предали достоверните хадиси на Пророка (с.а.с). Ал-Бухари смята личните (религиозни, морални и научни) достойнства на известилите хадисите за най-важния елемент, който определя приемането или отхвърлянето на даден хадис. Едновремено с това анализира съвместимостта на хадиса с Корана и основните цели на ислямския закон.
Когато пишел тази книга, имам Бухари вземал гусл и извършвал два рака' молитва за истихара и лягал. След като се събудел, записвал хадиса в книгата си. Не записал нито един хадис без да е направил това. Това продължило шеснайсет години.
Освен сборника Ал-Джами Ас-Сахих Бухари написал още доста книги, най-известните от тях са:
-2.) Таарих-ул Кабир – Книга с важно място в науката хадис, отнасяща се до риджал ал-хадис – предавачите на хадис:достоверните,слабите и неопределените такива и важна информация за тях.
Написал я, когато бил на 18 години. Книгата е издадена в 4 тома (1941-1954) и в 3 тома (1959-1963) в Хайдарабад. Тя е предназначена за учените и студентите и е написана на лунна светлина до гроба на Пророка САУС в Медина.
Имам Букхари (Аллах да е доволен от него)казва:
,,Рядко има име (в Ислямската история)на човек,за който да не знам история;но не ги влючих всички,защото не исках историите да станат прекалено дълги.''
Букхари казва още за книгата:,,Исхак ибн Рахауайа взе книгата Ал-Таарих,която написах и я представи на 'Абдулла ибн Таахир и каза:,,О,водачо,да ти покажа ли магия?,,Абдулла прегледа книгата, беше невероятно впечетлен и каза:,,Не разбирам как такъв(подробен и изчерпателен) труд може да бъде постигнат!''
-3.) - Тарик Ал-Ауасат - загубена книга,за нея разказват 'Абдулла ибн Ахмад ибн 'Абус-Салаам Ал-Кхаффааф и Зинджауаий Ал-Либаад.
-4.) – Тарих-ус Сагир –съкратено издание на живота на Пророка САУС,Муджахирун,Ансарите и Тааби'ун и тези,след тях.В нея имам Букхари споменава Куния (титлите) на разказвачите на хадисите,както и датите на съртта им,както и оценката за тях-на кой може да се има доверие и на кой не.
Цялата книга е подредена в хронологичен ред.
-5.)- Ал-Джаами'Ал-Кабиир- този труд също е загубен,за нея се знае от Ибн Таахир.
-6.)- Ал-Муснад Ал-Кабиир- също загубена,знаем за нея от Ал-Фирабрии.
-7.)- Ат-Тафсиир Ал-Кабиир- Ал Фирабрии също посочва тази книга,която за голямо съжаление не е запазена!(тълкувание на Курана)
-8.)- Китааб Ал-Ашриба'-загубен,части от нея са ползвани в труа на Ад-Даракутнии:,,Ал-Мо'талаф Уал-Мукталаф Фи Тарджума Каиса',,.
-9.)- Китааб Ал-Хиба'-съдържа около 500 Хадиса.
-10.)- Ад-Ду'афаа Ас-Сагиир:Подредена по азбучен ред,в книгата са записани имената на слабите предавачи на хадиси и често причините,заради,които са определени като такива.
-11.)- Кхалак Аф'аал Ал-'Ибаад: В този труд имам Букхари конфронтира отлъчилите се секти,които отричат аи и хадиси и разказвачите,които са имали връзка със Сахаба-та (съподвижниците на Пророка САУС) и Таби'уун.
-12.)- Асаамии Ас-Сахаба-много учени ползват тази книга в техните трудове.Тя съдържа имената,родът и биографиите на Съподвижниците на Пророка САУС.
Ако напр.учен намери Хадис,който е свързан с неизвестен от Съподвижниците,той ползвал по-кратката книга на имам Букхари:,,Мо'джам Ас-Сахаба,,за да намери информация за въпросния..Никой преди това не е написал такава книга преди него и всички учени след него малко или много са я ползвали за референции.
-13.)-Китааб Ал-Уаихдаан- това е книга за по-неизвестните Съподвижници,тези,които имат само по един предаден хадис.Неговите съвременници Муслим и Ан-Нисаи също пишат по същата тема.
-14.)- Китааб Ал-Мабсут-още една загубена книга.Смята се,че се е отнасяла за правните въпроси,извлечени от хадисите.Ръкописите на Ибн Манда' са се пазели в Германия до Втората Световна Война,където са загубени или унищожени.
-15.)- Китааб Ал-'Илал- Абдул-Касиим ибн Манда' споменава тази книга.
-16.)- Китаб-ул Куна– Книгата посочва прякорите и прозвищата на известни личности.Почти всички араби са имали Куния и често са имали една и съща такава,което е било объркващо за хадисите.Имам Букхари (р.х.) е внесъл светлина по въпроса. Много учени са имали титлите 'Абу'Абдулла Абу Яаасир и т.н.Издадена е в Хайдарабад през 1939 г.
-17.)- Китааб Ал-Фауаауид- Самият имам Букхари споменава книгата в труда си Джаами'-в ,,Глава на Достойнствата,,.
-18.)– Адабул Муфрад – Книга, сбирка от хадиси, отнасящи се до характера и маниерите на Пророка САУС.
Книгата е много полезна и се предпоръчва на всеки:учен,студент или обикновен Мюсюлманин!
Алхамдулилла-тя се преиздава до ден днешен!
Книга е напечатана в Истанбул през 1906 г. и в Кайро през 1946г.
Какво казват учените за ал-Бухари
„На теб само завистниците са ти врагове. Свидетелствам, че на света няма друг учен, като теб.“(Имам Муслим)
„Не познавам някой под това небе да знае повече за хадиса от Бухари“. (Мухаммед бин Исхак)
„О, вие, които искате да научите хадиса и неговата наука, елате при Бухари. При него ще намерите всичко, което вие нужно“. (Имам Исхак ибн Рахауайх)
"Не притежавам наука колкото косъмче от науката на Бухари“. (Абдуллах бин Хаммад)
„Видях имам Муслим да стои като малко дете пред имам Бухари, когато слушаше хадис от него“. (Мухаммед бин Якуб)
Бухари и ал Багдади (багдадските учени)
Веднъж, когато Имам Бухари отишъл в Багдад, повечето от тамошните учени се събрали и искали да го изпитат. Объркали текста и променили иснад (веригата на разказвачите) на над сто хадиса. Променените хадиси ги дали на един човек да ги разнесе на десет души по десет на всекиго от тях. Тези десет души отишли на сбора, в който участвал Имам Бухари и всеки един от тях му прочел дадените хадиси, като го попитали: „Знаете ли тези хадиси?“ Имам Бухари казал: „По начина, по който ги казвате, нито един от тях не съм чувал.“ След като прочели хадисите, Имам Бухари се обърнал към тях и им прочел правилно стоте хадиса и техния иснад. Всички разбрали силата на запаметяването на Бухари и висшите му знания в науката хадис. Той знаел всичко за живота на разказвачите на хадиси, сякаш е живял с тях.
Бухари и крадеца на кораба
...........ОЧАКВАЙТЕ...............
Семейно положение
Историците нямат единно мнение по въпроса изпълнил ли е Бухари стресираната Сунна:женитбата и имал ли е наследници.В две предания се разказва за негов партньор в бизнеса,чието име е Абдулла.Не става ясно дали той е негов син.
Неговата смърт
В последните години от живота си, Бухари се пребивавал в Нишапур, след това в Бухара, но след дълги спорове с управителя на града, Бухари бил принуден да напусне родния си град и се отправил към Самарканд, но по пътя се разболял и останал в селището Харшенк при свои роднини, където болестта му се увеличила и на тридесетият ден от месец Рамадан в нощта срещу празника на Рамадан (256 г. от хиджра – 869 г.от р.Хр .) имам Бухари починал. Молитвата му дженаза била изпълнена пряко след молитвата на Рамаданския празник. Той бил на 62 години и според някои предания няколко дни след смъртта му от гроба започнала да излиза приятна миризма, която се разнасяла доста време след това. И Аллах знае най-добре.
Молим се на Аллах с.т. да награди Имам ал-Бухари и всички останали трудещи се по пътя на неговата религия, тези който ги следват и всички вярващи до Съдния ден! Амин!
по материал от islamofbulgaria.net и ''Биографията на Имам Бухари''
Един от най-големите учени в науката Хадис, е Имам Бухари.
Истинското му име е Aбу Абдуллах Мухаммад (Абу озн. ,,баща на,,) ибн (ибн озн.,,син на,,) Исмаа'иил ибн Ибрахим ибн Ал-Мугирa ибн Бардизба Ал-Букхари,Ал-Джулфи.
Роден е в петък, след Джумаа на 14 Шаууаал 810 г.хр. (194 г. по хиджра) в Бухара (днешен Узбекистан) и става известен с прозвището си ал-Бухари. Автор е на един от шесте най-известни сборници по хадис.
Ранния период от живота му
Баща му Исмаил бил видна личност и разказвач на хадиси. Посещавал сбирките на един от големите учени – Абдуллах ибн Мубарак.
Ал-Бухари бил още дете, когато баща му почива и майка му поема грижите за неговото възпитание. Нейното име не е записано в аналите, но е останала историята за нейната Карама' (чудо):
Мухаммад ибн Ишаак Ас-Симсаар казва,че чул от неговият учител следната история :
,,Мухаммад ибн Исмаа'иил (Ал Букхари) загубил зрението си в ранно детство. Неговата майка видяла (Пророка САУС) Ибрахим Ал-Калиил, Аллах да го благослови и с мир да го дари в сън и той и казал:,,О, жено, Аллах върна зрението на сина ти заради твоя плач (или заради твоите многобройни молитви).
Когато Мухаммад ибн Исмаа'иил се събудил , неговото зрение се завърнало.''
Не само, че зрението на имам Букхари се възвърнало, но и станало по-силно от преди до такава степен, че по-късно в неговия живот когато пишел книгата си Ат-Тариик ал-Кабиир, ползвал единствено светлината на луната нощем.
Образованието му
Още в ранна детска възраст Бухари започнал да изучава науките от учените в Бухара. В началото на образованието си почувствал интерес към изучаването на науката Хадис. Още от десетата си годишнина получил вдъхновение (желание) в сърцето си за наизустяване на хадисите и продължил да посещава уроците на учените по хадис. Не навършил петнайсет години, Бухари вече знаел наизуст над 70 хил. хадиса. Като чули за това чудо, го попитали: „Наистина ли знаеш толкова хадиси?“ Той отговорил: „Да! Даже повече от седемдесет хиляди хадиса. Освен това знам от кой са предадени, годината на раждане и годината на смъртта на разказвача“.
В науката хадис толкова се извисил, че с учителите си разисквал и спорел по различни въпроси. Впрочем учителят му Дахили с негова помощ научил кои са всички разказвачи на някои от хадисите.
На 16-годишна възраст Бухари наизустил книгите на Абдуллах ибн Мубарак и Уаки ибн Джаррах. В науката Фъкх изучил известните неща на муджтахидите.
По това време майка му го завела заедно с брат му на поклонение на светите места в Мекка. Ал-Бухари решава да остане в светия град и там да обогати своите знания в близост до големите учени традиционалисти и прависти, като майка му и брат му си тръгват сами.
Учители на имам ал-Бухари
По време на пребиваването си в Мекка, ал-Бухари учил фъкх на Имам Шафи' от Абдуллах бин Зубайр ал-Хамиди (р.а).
Останал в Мекка шест години, а след това започнал да пътешества из мюсюлманския свят в търсене на разказвачи на хадисите на Пророка Мухаммед с.а.с. Посетил Хорасан, Багдат, Шам, Египет, Басра, Куфа. Броя на учителите, при които учил, достига хиляда. Най-известни от тях са: Имам Абдуллах ибн Мубарак, Имам Абдуллах бин Зубайр ал-Хамиди, Имам Ахмад бин Ханбал, Имам Исхак ибн Рахауейх, Имам Али бин Медени, Имам Исмаил бин Идрис ал-Медени, Имам Ях`я бин ал-Майн, Имам Ибрахим ал-Балхи, и др. Аллах да е доволен от всички тях!
Имам Бухари като учител
Няма съмнение,че по онова време не е имало по-голям учен в науката хадис от имам Бухари, а може би и след това. Хората се стичали от всеки край на света, за да се възползват от този извор на наука.Поради тази причина не се знае точния брой на учениците му, но истината е, че те наброяват десетки хиляди. Най-забележителните имена между тях са:
Имам Абу Иса ат-Тирмизи (автор на сборника Сунан ат-Тирмизи),
Имам Мухаммед бин Насър ал-Маруази
Имам Абу Дауд (автор на сборника Сунан Aби Дауд),
Имам Муслим бин Хаджадж (автор на сборника Сахихи)
Имам Ахмад бин Шуайб ан-Нисаи’ (автор на сборника Сунан ан-Нисаи’) и др.
Книгите на имам Бухари
-1.) Сборника "Ал-Джами Ас-Сахих" е най-голямото и известно произведение на ал-Бухари, познат още като Сахих ал-Бухари.
Имам ал-Бухари известява: „Съставих тази книга въз основа на 600 000 хадиса, свърших я след 16 години проучавания и я превърнах в явно доказателство между мен и Аллах с.т. (Т.е. едно добро произведение, което би могъл да представи пред Аллах в Съдния ден)“.
От тези 600 000 хадиса имам ал-Бухари запазва само онези, които дават най-голяма сигурност по отношение на своята верига на предаване и съдържание,т.е.най-достоверните). Неговият труд Сахих съдържа 7 275 хадиса.
Сборникът Сахих се нарежда сред първите книги с предания за Пророка (с.а.с). Автентичността и е причина тя да бъде считана от ислямските учени за най-достоверната книга след Свещения Коран – книгата на Аллах. Този сборник се характеризира с подробно изследване на личностите, предали достоверните хадиси на Пророка (с.а.с). Ал-Бухари смята личните (религиозни, морални и научни) достойнства на известилите хадисите за най-важния елемент, който определя приемането или отхвърлянето на даден хадис. Едновремено с това анализира съвместимостта на хадиса с Корана и основните цели на ислямския закон.
Когато пишел тази книга, имам Бухари вземал гусл и извършвал два рака' молитва за истихара и лягал. След като се събудел, записвал хадиса в книгата си. Не записал нито един хадис без да е направил това. Това продължило шеснайсет години.
Освен сборника Ал-Джами Ас-Сахих Бухари написал още доста книги, най-известните от тях са:
-2.) Таарих-ул Кабир – Книга с важно място в науката хадис, отнасяща се до риджал ал-хадис – предавачите на хадис:достоверните,слабите и неопределените такива и важна информация за тях.
Написал я, когато бил на 18 години. Книгата е издадена в 4 тома (1941-1954) и в 3 тома (1959-1963) в Хайдарабад. Тя е предназначена за учените и студентите и е написана на лунна светлина до гроба на Пророка САУС в Медина.
Имам Букхари (Аллах да е доволен от него)казва:
,,Рядко има име (в Ислямската история)на човек,за който да не знам история;но не ги влючих всички,защото не исках историите да станат прекалено дълги.''
Букхари казва още за книгата:,,Исхак ибн Рахауайа взе книгата Ал-Таарих,която написах и я представи на 'Абдулла ибн Таахир и каза:,,О,водачо,да ти покажа ли магия?,,Абдулла прегледа книгата, беше невероятно впечетлен и каза:,,Не разбирам как такъв(подробен и изчерпателен) труд може да бъде постигнат!''
-3.) - Тарик Ал-Ауасат - загубена книга,за нея разказват 'Абдулла ибн Ахмад ибн 'Абус-Салаам Ал-Кхаффааф и Зинджауаий Ал-Либаад.
-4.) – Тарих-ус Сагир –съкратено издание на живота на Пророка САУС,Муджахирун,Ансарите и Тааби'ун и тези,след тях.В нея имам Букхари споменава Куния (титлите) на разказвачите на хадисите,както и датите на съртта им,както и оценката за тях-на кой може да се има доверие и на кой не.
Цялата книга е подредена в хронологичен ред.
-5.)- Ал-Джаами'Ал-Кабиир- този труд също е загубен,за нея се знае от Ибн Таахир.
-6.)- Ал-Муснад Ал-Кабиир- също загубена,знаем за нея от Ал-Фирабрии.
-7.)- Ат-Тафсиир Ал-Кабиир- Ал Фирабрии също посочва тази книга,която за голямо съжаление не е запазена!(тълкувание на Курана)
-8.)- Китааб Ал-Ашриба'-загубен,части от нея са ползвани в труа на Ад-Даракутнии:,,Ал-Мо'талаф Уал-Мукталаф Фи Тарджума Каиса',,.
-9.)- Китааб Ал-Хиба'-съдържа около 500 Хадиса.
-10.)- Ад-Ду'афаа Ас-Сагиир:Подредена по азбучен ред,в книгата са записани имената на слабите предавачи на хадиси и често причините,заради,които са определени като такива.
-11.)- Кхалак Аф'аал Ал-'Ибаад: В този труд имам Букхари конфронтира отлъчилите се секти,които отричат аи и хадиси и разказвачите,които са имали връзка със Сахаба-та (съподвижниците на Пророка САУС) и Таби'уун.
-12.)- Асаамии Ас-Сахаба-много учени ползват тази книга в техните трудове.Тя съдържа имената,родът и биографиите на Съподвижниците на Пророка САУС.
Ако напр.учен намери Хадис,който е свързан с неизвестен от Съподвижниците,той ползвал по-кратката книга на имам Букхари:,,Мо'джам Ас-Сахаба,,за да намери информация за въпросния..Никой преди това не е написал такава книга преди него и всички учени след него малко или много са я ползвали за референции.
-13.)-Китааб Ал-Уаихдаан- това е книга за по-неизвестните Съподвижници,тези,които имат само по един предаден хадис.Неговите съвременници Муслим и Ан-Нисаи също пишат по същата тема.
-14.)- Китааб Ал-Мабсут-още една загубена книга.Смята се,че се е отнасяла за правните въпроси,извлечени от хадисите.Ръкописите на Ибн Манда' са се пазели в Германия до Втората Световна Война,където са загубени или унищожени.
-15.)- Китааб Ал-'Илал- Абдул-Касиим ибн Манда' споменава тази книга.
-16.)- Китаб-ул Куна– Книгата посочва прякорите и прозвищата на известни личности.Почти всички араби са имали Куния и често са имали една и съща такава,което е било объркващо за хадисите.Имам Букхари (р.х.) е внесъл светлина по въпроса. Много учени са имали титлите 'Абу'Абдулла Абу Яаасир и т.н.Издадена е в Хайдарабад през 1939 г.
-17.)- Китааб Ал-Фауаауид- Самият имам Букхари споменава книгата в труда си Джаами'-в ,,Глава на Достойнствата,,.
-18.)– Адабул Муфрад – Книга, сбирка от хадиси, отнасящи се до характера и маниерите на Пророка САУС.
Книгата е много полезна и се предпоръчва на всеки:учен,студент или обикновен Мюсюлманин!
Алхамдулилла-тя се преиздава до ден днешен!
Книга е напечатана в Истанбул през 1906 г. и в Кайро през 1946г.
Какво казват учените за ал-Бухари
„На теб само завистниците са ти врагове. Свидетелствам, че на света няма друг учен, като теб.“(Имам Муслим)
„Не познавам някой под това небе да знае повече за хадиса от Бухари“. (Мухаммед бин Исхак)
„О, вие, които искате да научите хадиса и неговата наука, елате при Бухари. При него ще намерите всичко, което вие нужно“. (Имам Исхак ибн Рахауайх)
"Не притежавам наука колкото косъмче от науката на Бухари“. (Абдуллах бин Хаммад)
„Видях имам Муслим да стои като малко дете пред имам Бухари, когато слушаше хадис от него“. (Мухаммед бин Якуб)
Бухари и ал Багдади (багдадските учени)
Веднъж, когато Имам Бухари отишъл в Багдад, повечето от тамошните учени се събрали и искали да го изпитат. Объркали текста и променили иснад (веригата на разказвачите) на над сто хадиса. Променените хадиси ги дали на един човек да ги разнесе на десет души по десет на всекиго от тях. Тези десет души отишли на сбора, в който участвал Имам Бухари и всеки един от тях му прочел дадените хадиси, като го попитали: „Знаете ли тези хадиси?“ Имам Бухари казал: „По начина, по който ги казвате, нито един от тях не съм чувал.“ След като прочели хадисите, Имам Бухари се обърнал към тях и им прочел правилно стоте хадиса и техния иснад. Всички разбрали силата на запаметяването на Бухари и висшите му знания в науката хадис. Той знаел всичко за живота на разказвачите на хадиси, сякаш е живял с тях.
Бухари и крадеца на кораба
...........ОЧАКВАЙТЕ...............
Семейно положение
Историците нямат единно мнение по въпроса изпълнил ли е Бухари стресираната Сунна:женитбата и имал ли е наследници.В две предания се разказва за негов партньор в бизнеса,чието име е Абдулла.Не става ясно дали той е негов син.
Неговата смърт
В последните години от живота си, Бухари се пребивавал в Нишапур, след това в Бухара, но след дълги спорове с управителя на града, Бухари бил принуден да напусне родния си град и се отправил към Самарканд, но по пътя се разболял и останал в селището Харшенк при свои роднини, където болестта му се увеличила и на тридесетият ден от месец Рамадан в нощта срещу празника на Рамадан (256 г. от хиджра – 869 г.от р.Хр .) имам Бухари починал. Молитвата му дженаза била изпълнена пряко след молитвата на Рамаданския празник. Той бил на 62 години и според някои предания няколко дни след смъртта му от гроба започнала да излиза приятна миризма, която се разнасяла доста време след това. И Аллах знае най-добре.
Молим се на Аллах с.т. да награди Имам ал-Бухари и всички останали трудещи се по пътя на неговата религия, тези който ги следват и всички вярващи до Съдния ден! Амин!
по материал от islamofbulgaria.net и ''Биографията на Имам Бухари''
Няма коментари:
Публикуване на коментар