Пет нива на НАМАЗ
Ибн Кайим казва:,,Хората се делят на пет нива,според изпълнението на молитвите.,,
Първото:е нивото на този,които са небрежен и в душата му има смут,той изпълнява уду' (абдест) набързо,не се моли в определеното са молитвите време и по определения начин и не спазва необходимите основи на молитвата.
Второто:е нивото на този,който се старае да изпълнява молитвите в предписаното време,старателно прави уду' и изпълнява задължителните основи.Но въпреки това старанието му остава пропиляно,заради нашепванията по време на молитвата ,заради които човека се отдава на мисли и идеи.
Третото:ниво е на този,който се старае да изпълнява молитвите в предписаното време,старателно прави уду',изпълнява задължителните основи на молитвата и се бори срещу своите мисли и идеи по време на намаза.Той е зает да се бори срещу врага (шейтана),така,че той да не открадне част от молитвата му.Такъв човек се счита,че прави сала'(намаз) и джихад едновременно.
Четвъртото:Този,който става за молитва,перфектно изпълнява полагащото се,необходимите основи,изпълнява я в предписаното време и неговото сърце е изцяло погълнато със предпазването на молитвата и определените граници,така,че нищо не остава загубено от нея.
Всички негови грижи са в посока на изпълняването на намаза и безукорното му завършване,такова,каквото трябва да бъде.неговото сърце е потопено в намаза и преданноста му към неговия Господ,Превеликия.
Петото ниво е на този,който се изправя за молитва също като този от четвърто ниво.Но освен това,той е взел и сложил сърцето си пред своя Господ,Превеликия,Всемогъщия,гледа към Него със сърце,изпълнено с очакване,сърце,изпълнено с Неговата любов и Неговата мощ,все едно вижда Аллах с очите си.Нашепванията,мислите и идеите са изчезнали и преградите между него и неговия Господ са вдигнати.Каквото е между този човек и другите хора,спрямо молитвата е по-висше и по-велико от всичко между земята и небето.Този човек е ангажиран с неговия Господ Превеликия,Всемогъщия,в състояние на възхита пред Него.
Първия вид ще бъде наказан,втория тип ще бъде запитан за действията си,на третия греховете и недостатъците ще бъдат простени,четвъртия ще бъде награден,а петия ще бъде близо до неговия Господ,защтото той ще получи част от това,което прави неговата молитва достойна за възхита и наслада за окото.
Който прави молитвата си достойна за възхита и наслада за окото,ще има близост с неговия Господ Превеликия,Всемогъщия,който му дава наслада и удоволствие във Вечността.Също за него ще има наслада и добро и в този живот и всички други ще са доволни от него.
Ибн Каийм ал Джаузия(р.781г сл.хр.;ученик на ибн Таймия,негов студент е ибн Катир -нека Аллах да ги възнагради за усилията им спрямо Исляма ) "The path to guidance"
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар