Как се почиства носа при Абдест?


Хадис за почистване на носа при Уду’,след тоалетна и след сън

عَهِ أبى رٌ رٌة رَضىَ اللَ عَىِ : أن رَسُىلَ الله صلى الله عَلَ وَسَلمَ قَالَ : " إذَا تَىَضَّأ أحَدُكُمِ فَلْ جٍعَلْ
فِ أوِفِ مَاءً ثم ل سَتَىِثِرِ وَمَه اسِتَجِمَرَ فَلْ ىٍتِرِ . وَإذَا اسِتَ قِظَ أحدكم مِهِ وَىِمِ فَلْ غَسِل دَ قبِلَ أنْ
دُخِلَهُمَا فَ الإوَاءِ ثَلاثاً، فَإن أحَدَكُمِ لا دَرِي أ هٌ بَات دَي".
وفي لفظ لمسلم: "فَلْ سَتَىِشقِ بِمِىِخَرَ مه الماء ".
وفي لفظ: "مَهِ تَىَضَّأ فَلْ سَتَىِشِقِ ".

Разказан от Абу Хурейра (р.а.):Пророка на Аллах (с.а.с.)каза:’’Ако някой от вас извършва ал-Уду’ (абдест,обмиване) той трябва да сложи вода в носа си и след това да я издуха навън,и който почиства интимните си части с камъчета,да прави това с нечетен брой.И който се събуди от сън трябва да измие ръцете си преди да ги наточи в съда с вода за Уду’ (водата за обмиване),защото никой не знае къде са били ръцете му докато е спал.’’(1)

Във версията на Муслим се казва:’’нека да сложи вода в ноздрите си...’’(2)

В друга версия: ‘’...нека оплакне отвътре носа си...’’(3)


(1)Сахих Букхари,Том 1,Книга 4,Хадис номер 162,стр.147
(2)Сахих Муслим,Том 1,Книга 2,Хадис номер 561,стр.368
(3)Сахих Муслим,Том 1,Книга 2,Хадис номер 562,стр.368


Важни точки,извлечени от Хадиса:

1. Задължението да се смърка вода навътре в носа (ал-истин-шаак) и да се издишва навън ( ал-истин-тхаар).
Имам ал-Науауи казва:’’Тук има явен показател,че ал-истин-тхаар е различен от ал-истин-шаак.’’

2. Факта,че носът се счита за част от лицето при извършването на обмиване за молитва (абдест).Това е извлечено от хадиса и кораничната ая:

فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ

''.....и измийте лицата си.....''
(Трапезата:6)

3. Постановлението да се използват нечетен брой (дори и да надхвърлят три) камъчета при почистване на интимните части след тоалетна.Ал-Маджд (дядото на Ибн Таймийа) казва в книгата си ал-Мунтакаа:’’Това правило, да се спре след нечетен брой, се разбира,че е Сунна ако няма нужда да се надхвърлят трите на брой.’’

4. Ибн Хаджр казва:’’Някои (от учените) извличат от този хадис,че мястото на почистване (интимните части) е изтъкнато тук, за да се подчертае специалното разрешение да се почиства повече от три пъти,т.е.докато има нечистотии.’’

5. Постановлението да се мият ръцете след събуждане от сън през ноща.(Тук има различни мнения дали това се отнася само след сън през ноща или дори когато някой спи през деня и дали измиването е задължително или предпоръчително).

6. Постановлението за извършване на Уду’ след събуждане от сън.

7. Забраната за потапяне ръцете в съда с вода,преди те да се измият.Това е или абсолютна забрана (Тахрим) или нещо нежелателно (Макрух) базирано на различните мнения дали измиването на ръцете преди поставянето им в съда е задължително (Уаджиб) или предпоръчително (Мустахабб).

8. Видимата причина от постановлението за това миене е за ан-Надхаафа’ (чистота).Освен това постановленията се определят от обстоятелствата като цяло. Правилото е следното: ръцете се мият,дори ако някой е сигурен,че те са чисти (ако напр. Ръцете са били обвити с нещо и т.н.)



от ,,Тайсиир ал-‘Аллаам Шарх Умдатул-Акхаам,,
От Шейх Абдуллаах ибн Абдур-Рахман Аал Бассаам,Аллах да е доволен от него
(в момента учител в Масджид ал Хараам,Мекка)

Няма коментари:

Публикуване на коментар