Тафсир (2:156-7) за търпението и бедите от ш.Утаймин
Аллах Субханаху уа Та’ала казва: (И непременно ще ви изпитаме с малко страх и глад, и с отнемане от имотите, душите и плодовете. И благовествай търпеливите (Ас –Сабирин)(2:155)
( които, щом беда ги сполети, казват: “Наистина!Ние на Аллах принадлежим и при Него се завръщаме.)(2:156)
Нещастията които сполетяват човек са :
1- Страх : важи за страха като цяло и страха от определено нещо.
2- Глад : положение при което сомахът е празен и се чувства силно желание за храна.
- Имаш малко храна
- Имаш ограничена възможност да си набавиш храна
- Когато човек е болен и болестта го възпира да яде заради липса на апетит, гърлото е болкирано,има язви в стомаха или болест,поради която хранителните вещества не се усвояват.
3-Загуба на богатството: Важи за пари, предмети, добитък и др.
4-Загуба на живот
5-Загуба на нещо постигнато което е или недостатъчно или разрушено и загубено.
(2:155) (И непременно ще ви изпитаме с малко страх и глад, и с отнемане от имотите, душите и плодовете. И благовествай търпеливите (Ас –Сабирин)
(2:156) ( които, щом беда ги сполети, казват: “Наистина!Ние на Аллах принадлежим и при Него се завръщаме.)(2:156)
Казаното от Аллах Субханаку уа Та’ала (но благовествай търпеливите (Ас –Сабирин)) ни казва за заслугите на тези,които са търпеливи.
(И искайте помощта [на Аллах] с търпение и молитва! Тя наистина е трудна, ала не и за Ал-Каши’ун( те.смирените,истински вярващите в Аллах-тези,които се отдават напъно на Аллах,страхуват се много от Наказанието Му и вярват в Неговото обещание (Рай и др.) и Неговото Предупреждение (Ад и т.н.) (2:45)
Учениет хора казват, че търпението е от три вида:
1.Търпение в подчинението към Аллах.
2.Търпение в избягването на неподчинение и странене от грехове
3.Търпение в предопределеното от Аллах (съдбата).
Най-трудото и най-възвишеното търпение е първото, защото включва действия, които покриват извършването на ибада и преодоляване на ленивоста и така човек не загърбва подчинението към Аллах (дуа,сала,Закат,ахлак и т.н.)
Докато търпението в предотвъртяване на греха е само едно ограничение.Този вид търпение обаче има по-голяма стойност от търпението в предопределението на Аллах.Търпението в предопределеното от Аллах Субханаку уа Та’ала е необратимо:независимо търпеливи ли сме или не то със сигурност ще ни сполети и мъката на човека няма да го отмени.
(И непременно ще ви изпитаме с малко страх и глад и с отнемане от имотите, душите и плодовете. И благовествай търпеливите (Ас –Сабирин)(2:155)
( които, щом беда ги сполети, казват: “Наистина!Ние на Аллах принадлежим и при Него се завръщаме.)(2:156)
Като цяло хората могат да се разделят на два типа по отношение на търпението.
1.Търпеливите
2.Непостоянните:тези които изразяват недоволство и се оплакват
Търпението при сполетяване на беда е задължително.Хората сполетени от беда реагират по различни начини:
А) Недоволство и оплакване (което е забранено)
Б)Търпение
В)Постоянство
Г) Благодарност (аш-Шукр)
Пърият вид е забранен.Не е разрешено човек да недоволства и да е разочарован от предопределението на Аллах,нито със сърцето си,нито с езика си или с действията си,защото това е Голям Грях .
Пророка саллаллаху ‘алайхи уа саллам казва:’’Този, който се удря по бузите, къса дрехите си и следва примера и традициите на Дните на Заблуда (т.е. предислямския период) не е от нас.’’(Ал-Букхари Том 2,Книга 23,номер 382)
Това не означава, че човек не може да е тъжен и да е един и същ в нормално състояние и състояние на беда.На него му се казва да търпи и да бъде търпелив.Полужението му е различно,но той не казва нищо, освен неща които ще донесат доволството на Аллах, а не гневът Му.Необходимо е и е задължение на мюсюлманина да е търпелив.
И третият вид реакция е доволството,доволството от предопределеното от Аллах.
Разликата да си търпелив и да си доволен:
Търпеливият човек чувства болка в сърцето си, но не я изразява с думи и дела и не прави това, от което Аллах няма да е доволен.
А доволният човек не изпитва болка, т.е. те знаят че, наличието или липсата на беда е от Аллах и заради това не изпитват болка в сърцето и (или) тъга.
Третото ниво на Доволство е по-голямо от второто ниво на Търпението.
Четвъртата е благодарност та за сполетяната беда (Аш-Шукр):
Как човек е благодарен за за бедата, която го застига и му влияе?
Първо, тези препядствия може да са предварителни наказания за греховете които човек е извършил и човека благодари на Аллах,че Той го наказва сега за тези грехове, в сегашният живот.
(субхан-Аллах!!!)
Второ, благодари на Аллах, че не го наказва с по-голямо наказание т.е. не засягат религията му.
Трето, той благодари на Аллах очаквайки награда, защото колкото по-голяма е бедата, толкова по-голяма е наградата.За това той благодари на Аллах Субханаку уа Та’ала за наградата. Която ще е много повече от очакваното.
Това са четирите позиции, които хората заемат в случай на беда, които Аллах споменава:
( които, щом беда ги сполети, казват: “Наистина!Ние на Аллах принадлежим и при Него се завръщаме.)(2:156)
Търпеливите са тези,които съчетават Годсподството на Аллах с необходимостта от извършване на добри дела и отнасят всичко това до Аллах, в техните сърца и на думи и казват: ,,Наистина! На Аллах принадлежим и наистина,при Него ще бъдем върнати’’-това е пълната и съвършена форма на търпение.
Това също се обяснява от Сунната:’’О,Аллах дай ми награда заради моите беди и ми дари нещо по-добро’’(Сахих Муслим)
,,Наистина! На Аллах принадлежим и наистина,при Него ще бъдем върнати’’- да кажеш това заедно с това да си търпелив означава,че си напътен.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар