Правило Номер 2



avandia recal
Има четири подкатегории, отнасящи се до Имената на Аллах: :

1. Всички Имена на Аллах са Прекрасни.

Те са такива защото съдържат перфектните качества на Аллах, а качествата на Аллах нямат недостатъци.

''Аллах има Най-прекрасните имена.''[Сура ал-Араф, 7:180]

Например: ар-Рахман. Това име изразява качеството на всеобхватната Милост на Аллах.
Противоположност на този принцип e ад-Дар (Време), което не е сред имената на Аллах и не означава нещо вечно.

''Не проклинайте времето, защото Аллах е времето.''

[Сахих Муслим, Том 4, стр. 1217, №5580, разказан от Абу Хурейра.]
Казаното от Пророка сочи, че Аллах е Повелителя на времето и може да прави с него каквото пожелае.
Доказателство за това са думите на Аллах:

''Делата са в Моята Ръка, Аз преобръщам ноща и деня.''

[Сахих Букхари, Том 9, стр.43, №583 и Муслим, Том 4, стр.1257, №5823, разказан от
Абу Хурейра]


2. Прекрасните Имена на Аллах не се ограничават до определен брой.

Доказателство за това е добре познатата дуа на Пророка (салаллаху алайхи уасаллам):

'' О, Аллах, питамe те с всяко име което Ти принадлежи, с което Ти си се нарекъл или низпослал в Твое писание, или си известил Твое създание за него или си го оставил само за Себе си в неведомото занание.''

[Mуснад Ахмед, Том 1, стр.394, 452 и признат за автентичен в Силсила ал-хадит ас-Сахиха, Том 1. №199]

Каквото Аллах е запазил за Себе си  не може да бъде поставено в някакви граници или да се счита за известно.

Другото добре познато предание, което на пръв поглед ограничава имената на Аллах, гласи:

''Наистина, Аллах има 99 имена. Който ги изброи, ще влезе в Рая.''

[Сахих Букхари, Том 9, стр.363, №489 и Муслим, Том 4, стр.1409, №6475, разказан от Абу Хурейра]

Разбираме, че хадисите се допълват. Вторият хадис обяснява, че който наизусти които и да било от 99 от имената на Аллах, ще влезе в Рая. Това е подобно на думите: ''Имам 100 лева, които съм приготвил за благотворителност.'' т.е. това, че някой има 100 лева не противоречи на факта, че този човек има още пари, предназначени за нещо друго.


3. Имената на Аллах не се определят от причина, а от низпослание.

Те са ограничени (таукифи) до тези, които са споменати в Шари'ята и не бива да се добавят нови или да се изключва някое от тях, защото човешкият ум не е способен да осъзнае кои имена прилягат на Аллах. Поради това ограничаването на имената до вече низпосланите е задължително. Да наречеш Аллах с име, с което Той не се е нарекъл или да отречеш име, с което Той се е нарекъл е грях спрямо правата на Аллах. (Улухия-т.е. това което хората дават на Аллах, службата към Аллах*).
Това е етикета, който трябва да се спазва спрямо имената на Аллах.


4. Всяко от имената на Аллах  се отнася до Есенцията на Аллах (същноста на Аллах), до атрибута който съдържа и до ефекта който има от него, ако този атрибут е преходен.

Вярата в Имената на Аллах не е пълна, ако не приеме всяко едно от гореспоменатите. Например непреходното име на Аллах  ''Най-Великият'' (ал-Азиим). Вярата в това име не е пълна, ако не се приеме, че то се отнася до Същноста на Аллах и атрибута на ''величие'' (ал-'Азама') което то съдържа.
Относно преходното (проявяващото се в даден случай) име на Аллах '' Най-Милостивият'' (ар-Рахман), пълната вяра в него се базира на приемането, че то е едно от имената на Аллах, което съдържа атрибута ''милост'' (ар-Рахма) и ефекта който това качесто на Аллах има, а именно, че Аллах е милостив към когото пожелае.

[ Шейх ал-Утаймиин, ''Четири важни правила за Имената и Атрибутите на Аллах'']


* бележка на преводача

Няма коментари:

Публикуване на коментар