-Ат Тауассул-
(ползването на средства ,чрез които търсим помощ от Аллах)
Всички почести са за Аллах,и нека Аллах дава мир и благословии на Неговия последен Пророк,неговите Съподвижници,семейството му и всички,които следват техния пример до Деня на Страшния Съд.
Тауассул
Учените от Ахлус-Сунна уал-Джамаа’а,които следват Куран-а,Сунна-та и разбиранията на Съподвижниците приемат,че Тауассул ( (ползване на средства ,чрез които търсим помощ от Аллах) е разрешен в Исляма,според доказателствата ,намиращи се в Куран-а и Сунна-та.
Въпреки това,много Мюслмани не могат да разберат правилният начин по който се прави Тауассул,който е легаизиран от Куран-а,Сунна-та и позициите на Салаф.Те се объркват , правят грешки по този въпрос и се отклоняват от правилното напътствие на нашия Пророк (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам ).Те също ползват недостоверни и измислени Хадиси като доказателства,дори и по-лошо: интерпретират Аятите и Хадисите по грешен начин,за да подкрепят погрешните си разбирания за Тауассул.
Всички Мюсюлмани са задължени да се опират на разбиранията на Салаф-ите и двете поколения след тях.Те са имали най-правилните разбирания за Аи-те и Сунна-та и те са най-добрите членове на Мюсюлманската Умма (нация),точно както Пророка (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам ) е казал:
,,Най-добрите измежду хората са:моето поколение,след това:поколението след тях,после тези след тях.’’(Ал-Букхари)
Още повече,че всеки Мюсюлманин.който вярва в Аллах и Неговия Пророк Пророка (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам ) е задължен да възпре собствените си страсти и желания,защото те са ключови инструменти на Сатаната,които се стремят да разрушат Ислямските Закони.
Значението на Тауассул
Уасиила литературно означава начини и методи,използвани да доближат до някой или до нещо.Също озн.статута или класата,която някой има сред управляващите.
В Ислямската методология Уассила включва приближаването към Аллах чрез подчиняване на Аллах и Неговия Пророк (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам ) и правенето на добри дела,чрез които някой иска да получи висока степен от Аллах.Извършвайки това,той задоволява нуждите си,като се възползва от разрешените неща(халал) и предотвъртява харам (забраненото) или достига до това,което желае в тоз свят и в отвъдния.
Още повече,че отнасящия се до Аллах Тауассул е само това,което се извършва чрез следване на условията и инструкциите,специфицирани в Ислямските закони.
Трите страни необходими за Тауассул
1)Уасиила да е отправена към Аллах-Прещедрия,Благодатния.
2)Човекът,който прави Тауассул е слаб,нуждаещ се раб,който иска призива му да бъде приет.
3)Тауассул,при който Уасиила е доброто дело,което човекът прави в името на Аллах.
Условия за извършване на Тауассул
• Този,който извършва Тауассул трябва да е праведен,за да иска нещо заради своето добродеяние.
• Доброто дело,което се прави,трябва да е разрешено от Аллах за Неговите раби.
• Доброто дело трябва да се прави по начин и във време,които са разрешени от Шари’а и според Сунната на Пророка (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам ),без добавки,които са невалидни и изопачени.
Бележка:делата на не вярващите не могат да се ползват за Уасиила,както и нововъведенията в Ислямската религия,защото всички се отхвърлят от Аллах и са зло,разпространяващо се от Сатаната.
Видове тауассул
Те са два: Разрешен и Забранен
Разрешен Тауассул:
1). Тауассул към Аллах,чрез ползване на Красивите имена на Аллах и Съвършените Му атрибути.
Това е най-благодатния начин за Тауассул.Доказателство:
,,Аллах има Най-прекрасните имена и Го зовете с тя,,(7:180)
Факт е,че Пророка (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам ),Сахаба-та,Таби’ин (2-рата генерация) и Атбаа’ит Таабиин (3-тата генерация) са правели Тауассул в такава форма.
2).Тауассул към Аллах,чрез добро дело,което някой прави в имато на Аллах за да Го умилостиви и неговото настояще,бъдеще и минало.напр:
,,О,Аллах-питам те чрез моята любов към Тебе и мото следване на Твоя Пророк да ме освободиш от неволите!’’(3:16)
Разрешено е на Мюсюлманите да споменават своите добри дела като Уасиила,напр:вяра в Аллах;молитви;говеене;джихад;рецитация на Куран;Зикр и т.н. като се внимава за забранените неща-те не бива да се ползват и има голяма опасност от ширк.
Доказателство от Куран-а:
Аллах съзира рабите,които казват:,,Господи наш,повярвахме!Опрости ни греховете и ни опази от мъчението на Огъня!’’(3:16)
От Сунна-та:в хадис,споменат от Букхари и Муслим се разказва за трима мъже,затворени в пещера,отвора на която е затиснат със скала.Всеки от тях се молел на Аллах,споменавайки свое добро дело,направено в Негово име.След всяка молитва скалата се отмествала по малко.След призива на третия,камъкът се преместил достатъчно ,мъжете излезли и се спасили.
3).Тауассул към Аллах чрез праведен мюсюлманин-такъв вид Тауассул е разрешен в Исляма и се прави,когато човек осъзнава,че не изпълнява добре задълженията си към Аллах,а силно желае помощ за нещастието си от Аллах.Тогава такъв човек може да отиде при мюсюлманин,който има страх от Аллах,познава добре Курана и Сунната и да го помоли да прави дуа от негово име,надява се,че Аллах Та’аала ще е милостив към него заради добрите му дела и ще отговори на дуа-та,която той прави от името на човека в беда.
Доказателство от Куран-а:
“Господи наш, опрости нас и братята ни, които ни изпревариха във вярата’’(59:10)
От Сунна-та: Руссул Аллах (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам )
,,Молитвата,призива на Мюсюлманина (към Аллах) за своя загубен брат е приемана.’’
Също след смъртта на Пророка (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам )
Умар бин ал Катаб молил чичо му-Ал-Аббаас бин Абдул Мутталиб да прави молитвата за дъжд.Той казвал:,,О,Аллах!Ние питахме Твоя Пророк да те моли за дъжд и Ти ни благословяваше с дъжд,а сега питаме неговият чичо да те моли за дъжд.О,Аллах!Благослови ни с дъжд и нека вали по волята на Аллах!’’ (Букхари,разказан от Анас радиаллаху анх)
Хадиса показва,че Тауассул от третия тип е разрешен,като същевременно сочи,че не е разрешено да се питат мъртвите или изчезналите за дуа.Ако беше разрешено,Умар бин Ал-Каттааб радиаллаху анху не би ли питал чичото,а самия Пророк (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам )-най-добрия,праведе и ценен от Аллах човек за дъжд? Но този вид Тауассул се иска само от живи и присъстващи праведни мюсюлмани.
Бележка 1:учените казват,че е необходимо Мюсюлманите да използват първия вид,а вторият е предпоръчителен.При беда и нещастие се разрешава третия,като се внимава за нововъведенията и възможните грехове при изпълнението му.Ако човек го прави и има страх от Аллах-тогава Той ще приеме молитвите и ще премахне затрудненията му.
Третия вид Тауассул не бива да се ползва ,,по навик,,и в обикновенните ежедневни разговори с близки и приятели,като напр.:,,Сестра,моля те прави дуа фризьорката да боядиса косата ми в желания от мене цвят!’’или ,,Брат-прави дуа моя любим спортен отбор да победи утре!’’
Водове забранен Тауассул
Всички други начини за Тауассул са забранени и който ги използва губи шанс на молитвите му да бъде отговорено.Ето най-разпространените грешни видове Тауассул:
1)Тауассул към Аллах чрез Джаах (ранг)на някой човек-такъв тауассул е забранен,напр:
,,Питам чрез статута (положението) на Твоя Пророк при Тебе.’’или ,,Питам те чрез правото на този и този който има при Тебе.’’
Това е нововъведен тип тауассул,който не е споменат в Куран-а,а Аллах Та’аала казва:
,,И Ние ти низпослахме (Мухаммад) Книгата (Курана) за разяснение на всяко нещо.’’(16:89)
Нищо за такъв вид няма и в Сунната:
Абу Хурейра радиаллаху анху предава:,,Пророка на Аллах (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам)ни каза за всичко,включително за ходенето по нужда’’ (Муслим)
Също никой от компаньоните на Пророка (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам) не е практикувал такъв вид Тауассул.Още повече,че той може да доведе до Голям Ширк,ако някой си мисли,че Аллах има нужда от посредник между Него и рабите Му.
Така може да си навлече гнева на Аллах,вместо Неговата благодат!Без значение колко са ценени от Аллах ангели,Пророци или праведни хора,Аллах никога не се пита чрез техния статут при Него,защото той е ювсемогъщивя, Свободния от всяка нужда и посредник.
Аллах казва: ,,И вместо на Аллах, те служат на онези, които не владеят за тях никакво препитание от небесата и от земята и са безсилни.
И не сторвайте подобия на Аллах!Наистина!
Аллах знае; вие не знаете.’’(16:73,74)
Още повече,че този вид Тауассул е подобен на този на Мушрикун,които се обръщали към идолите си:
“Служим на тях само за да ни приближават още повече до Аллах.”(39:3)
Ако човек вярва,че този,когото моли чрез неговият Джаах има някаква сила,като напр.че може да прави добро и да заличава злото,тогава този човек извършва Голям Ширк,който анулира неговият Ислям.
2).Призоваването на праведни хора-живи или мъртви също е забранено и няма нищо общо с Исляма.подобни са част от големия Ширк и анулират Единобожието.
Напр: ,,О,мой господарю!Помогни ми и питай Аллах за това и това за мене!Търся твоята помощ!’’
Зов към починал човек е вид служене,което се отправя към друг,не към Аллах и е забранен.Напр:,,Ако Аллах ми даде това и това,аз ще ти дам това и това.’’-Исляма не разрешава подобно нещо и Аллах казва:
,, И определиха за Аллах част от посевите и добитъка, които Той е създал, и рекоха: “Това е за Аллах! -; според тяхното твърдение. -; А това е за съдружаваните от нас.” Ала това, което бе за съдружаваните от тях, не стигаше до Аллах, а това, което бе за Аллах, стигаше до съдружаваните от тях. Колко лошо отсъждат!(6:136)
Още повече,че нито Пророка нито Сахаба-та са зовели друг,освен Аллах или са надстриявали гробовете и са палили свещи около тях,както неверниците са правели,и са знаели,че службата е само за Аллах-Единствен:
И когато Моите раби те питат за Мен (О,Мухаммад) тогава (им отговори,че:) Аз съм наблизо,(чрез моето Знание)Откликвам на зова на зовящия, когато Ме позове(без никой посредник и застъпник). Нека и те Ми откликнат, и нека вярват в Мен, за да се напътят!(2:186)
Пророка (Салл Аллаху Алейхи уас Сълам) също казал:
,,Ад-Ду’аа’ (призива) е Ал’Ибаада’ (служене).’’
Тогава как може някои Мюсюлмани да отъждествяват Аллах с Негови създания,когато Аллах казва:
,,Призовете ли ги, те не чуват вашия зов, а дори да са чули, не ви откликват. И в Деня на възкресението те ще отрекат съдружаването им от вас. И няма никой Сведущ [като Него:Аллах], който да ви извести (за всеки и всичко).’’(35:14)
Такива практики са в разрез с мисиите на Пророците и Пратениците на Аллах,които зоват към Единобожие и Аллах не приема дело,което не е единствено в Негово име и следване на Неговите забрани и разрешения.
Аллах прощава всеки грях,кого то пожелае,освен Ширк:
,,Аллах не прощава да се съдружава с Него в служенето, но прощава (всичко друго) на когото Той пожелае. И който съдружава с Аллах, той измисля огромен грях.’’(4:48)
3).Обикаляне (т.н.Тауааф) и оставане в околностите (т.н. И’тикааф) на гробовете на праведници и жертвоприношения за тях са забранени практики в Исляма.
Някои невежи мюсюлмани заколват животни на гробовете на праведни хора и обикалят гробовете и монументите около тях.Също докарват болни хора на гробовете,които нощуват на гроба и се молят на мъртвите за помощ и т.н. Всичко това са практики на Джахилия (предислямския период на невежество) и са актове на Ширк при служенето на Аллах.
Аллах е забранява всички тези форми на Ширк с думите:
,,И служете единствено на Аллах, и нищо не съдружавайте с Него!’’(4:36)
И:
И като знаете това, не сторвайте подобия на Аллах!(в службата)след като знаете,че (само Аллах Единствен заслужава да Му се служи).’’(2:22)
Тези,които настояват в тяхната заблуда,както и тези,които се съгласяват с тях,правят Голям Ширк,след като са повярвали.Странно е,че много мюсюлмани правят този тип забранен Тауассул,на мястото на разрешените видове,които са одобрени от Ислямските учени и има доказателства за тях от Куран-а и Сунна-та.
На тяхно място тези невежи хора предпочитат нещо,което не е легализирано от Аллах и не е практикувано нито от Пророка (Салл Аллаху алейхи уас съллам) и Съподвижниците му,нито от Салаф-ите.Тези иноватори заслужават да бъдат запитани с думит на Аллах:
“Нима ще замените по-доброто с по-лошо?(2:61)
Скъпи братя и сестри,с това приключвам темата за Тауассул,който е разрешен в Куран-а,Сунна-та,практикиван е от Салаф-ите и Четирите имама.
Всички други видове са не само новоизмислени,но и са актове на неподчинение на хората,които според заповедтта на Аллах не заслужават да бъдат следвани.
Няма коментари:
Публикуване на коментар