Kaкво е Бид'а?
Дефиниция за Бид'а:
Литературно Бид’а означава :иновация;новост;нещо ново,нещо,на което се слага начало;нещо изобретено,което не е съществувало преди,както Аллах казва в Курана,описвайки Себе си:
بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ
,,Първосъздателя на небесата и на земята!,,(2:117)
,,Бадии’ус самауаати уал арди,,
Той,Аллах е Създателя на небесата и земята-за първи път,без предшестващ модел,и Аллах казва:
قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنْ الرُّسُلِ
,,Кажи: “Аз не съм първият пратеник,,(46:9)
,,Кул маа кунту бид’ам-минар-Русули,,
Означаващо:Аз не съм първия,който дойде с послание от Аллах за хората,по-точно преди мен е имало много Пратеници.И когато се казва: ,,Този и този създаде Бид’а’’озн.че той въвел метод,какъвто не е имало преди.
Ибтида’ (нововъведение) има две категории:
А) Ибтида’ имаща значението на нещо механически направено,построено,като напр.създаване на модерни изобретения,и това е разрешено,защото по начало направата на нещо механично е разрешена.
Б)Ибтида’ имаща религиозно значение,която не е разрешена,защото религиозните правомощия поначало са забраннени за всички освен тези,които са узаконени от Аллах,Превеликия или Неговия Пророк саллелаху алейхи уа саллам.
Пророка саллелаху алейхи уа саллам казва:
,,Този,който въведе ритуал,за който липсват основания,ще бъде отхвърлен.’’-Букхари и Муслим
В друг хадис казва:
,,Този,който изпълнява служба,която няма потвърждение в нашият диин (религия),тя ще бъде отхвърлена.’’-Муслим
Нивата на Бид’а:
Религиозната бид’а има две нива.
Първото е словесната бид’а,която се отнася за убежденията на ,като твърденията на Джахмитите,Му’тазилитите , Рафидите и останалите вярвания на отклонилиоте се секти.
Бел.пр.Джахмитите са последователите на Джахм бин Сафуан (дат.128-745),радикални еретици.Между нещата,които отричат са това,че Аллах е над Неговия ‘Арш и казват,че Той е навсякъде.Му’тазилитите са отцепници,които вярват,че извършилия голям грях не е нито вярващ,нито не вярващ,а е по средата между двете.
Второто ниво е Бид’а в ибада-та (служенето) ,като служене на Аллах чрез ритуали,които Той не е наредил да се правят.Това ниво на Бид’а се дели на четири вида:
1) Който е свързан с основните видове служене,като да се нововъведе служба,която няма база в Исляма,като въвеждане на молитва,която не е легитимна,или говеене,чиито произход не е узаконен’незаконни фестивали и празници,като празнуването на рожденни дни и подобни.
2) Въвеждане на допълнителни начини на служене във вече законните такива,като напр. Добавяне на 5-ти рак’ат на Зухр или пък Аср.
3) Бид’а която се отнася до структурата за изпълнението на узаконените начини на служба;да се изпълняват по различен начин,като рецитация на установената форма на споменаване на Аллах ,само,че в напевна форма,заедно в кръг от поклащащи се хора,което прехвърля границите,установени от Сунната на Пророка саллалаху алейхи уа саллам.
4) Която се отнася за времето на законните начини на служба на Аллах Та’аала,като напр. Посвещаване деня и ноща по средата на месец Ша’бан на молитви и говеене.В този случай говеенето и нощните молитви са узаконени като религиозни служби,но ако се извършват в точно определено време,без да имаме доказателства за тях,са Бид’а.
Постановлението за Бид’а в Исляма и нейните видове:
Всяка бид’а в религията е забранена,защото води до заблуда,както Пророка саллелаху алейхи уа саллам казва:
,,Пазете се от нововъведените религиозни церемонии,защото всеки нововъведен обред е Бид’а,и всяка Бид’а води до заблуда.’’-Абу Дауд и др.
И казва:
,,Този,който въведе нещо в нашият диин (вяра),то ще бъде отхвърлено(от Аллах).’’-Муслим
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар