Мюсюлманите черпят религията си от три главни източника:Куран,Хадис и Иджма’ на сподвижниците на Пророка салл Аллаху алайхи уасаллам,защото те (Сахаба) никога не биха се съгласили с лъжата.
Това,че Аллах е над създанията си,а не навсякъде е силно подчертано в Курана,Сунната,човешкият интелект и Фитрата (природната предразположеност)
Първо:
Доказателства от Курана,че Аллах е всевишен,т.е. над създанията си:
1) ''Негово е всичко на небесата и всичко на земята. Той е ВСЕВИШНИЯ, Превеликия’’(аш-Шура, 42:53)
2) '' Прославяй пречистото име на твоя Господ, ВЪРХОВНИЯ’’ (Ал-Алаа’,87:1)
3) ''а само в стремеж към Лика на своя Господ, ВЪРХОВНИЯ.’’(ал-Лайл,92:20)
Второ:
Силното подчертаване при използването на думата Фауакийа (възвишеност) на редица места:
1. ''Той е ВСЕВЛАСТВАЩИЯ над Своите раби’’ (ал-Анам 6:18)
2. ''Страхуват се от своя Господ, Който Е НАД тях, и вършат, каквото им се повелява. (ан-Нахл,16:50)’’
Трето:
Категоричното подчертаване,че нещата се въздигат ДО Него:
1.''на Аллах принадлежи цялата мощ. КЪМ Него се възнася хубавото слово и праведното дело го въздига.(ал-Фатир ,35:10)
2. ''Аллах рече: “О, Иса, Аз ще те прибера и ще те ВЪЗДИГНА ПРИ Мен’’(ал-‘Имран 3:55)
3. ''Да, ВЪЗНЕСЕ го Аллах при Себе си.’’(ан-Ниса ,4:158)
4. ''Ще се ВЪЗДИГНАТ към Него ангелите и Духът [ Джибрил]’’(ал-Ма’аридж 70:4)
5. ''Когато Аллах рече: “О, Иса, Аз ще те прибера и ще те ВЪЗДИГНА при Мен’’(ал-‘Имран 3:55)
6. ''на Аллах принадлежи цялата мощ. Към Него се ВЪЗНАСЯ хубавото слово и праведното дело го въздига.’’(Фатир 35:10)
7. ''То е от Аллах, Владетеля на небесните стъпала.
Ще се въздигнат към Него ангелите и Духът [Джибрил] в Ден, колкото петдесет хиляди години’’(ал-Ма’аридж 70:3-4)
Пето:
Силното подчертаване,че нещата се спускат OT Него.
1. Той казва:‘’Ха Мим.Низпославането на Книгата е OT Аллах, Всемогъщия,
Всезнаещия’’(Гафир 40:1-2)
2. ,,Ха.Мим. Низпослание OT Всемилостивия, Милосърдния''(Фусилат 41:1-2)
3. В известният хадис по време на Хадж,Пророка салл Аллаху алайху уассаллам казва:,,Предадох ли (низпосланото)?Те отвърнаха:’’Да.’’Тогава ТОЙ ПОСОЧИ С ПРЪСТ НАГОРЕ и каза:’’О Аллах бъди свидетел.’’
4.Абу Хурейра предава,че Пророка казал:’’Който даде като милостиня равното на фурма от това което е събрал по честен път,-защото само доброто СЕ ВЪЗДИГА до Аллах-,тогава Той ще го приеме (милостинята) със Своята Дясна Ръка и ще я умножи за този,който я е дал докато стане колкото планина.’’(Букхари)
Шесто:
Абдуллах ибн Амр ибн Ал-Ас предава,че Пророка казал:Аллах дава милост на милостивите.Бъди милостив към тези които са на земята,тогава Този,Който е ФИС-САМА'(над небесата) ще бъде милостив към тебе.(Абу Дауд и Ат-Тирмизи)
Иджма’ на Сахаба и Техните Изводи
От първия Калифа:
Абу Бакр Ас-Сидик казва:’’Тези които се служат на Мухаммад:знайте,че Мухаммад е мъртъв.Тези които служите на Аллах:знайте,че Аллах е Жив и е ФИС-САМА'(над небесата),и смъртта не го докосва.’’(Ад-Дарими в ,,Ар-Радд ‘Алал-Джахимийа)
Подобни думи изричат ‘Умар (вторият калифа),Табаи и Таба’табаии (ранните правените поколения мюсюлмани)
Заключенията на Четирите Имама
1.Имам Абу Ханифа:
,,Който казва,че не знае дали неговия Господ е над небесата или е на земята е неверник (кафир),защото Аллах е казал:
’’ Всемилостивия, Който се въздигна [безподобен] на Трона.’’(Та-Ха 20:5)
И Неговия Трон е над седемте небеса.’’
Абу Мути ал-Балкхи го попитал:’’А какво ако някой каже да,Аллах е на Неговия Трон,но той не знае дали трона е над земята или на самата земя?-и Абу Ханифа отговорил:’’И при това положение той е неверник (кафир)защото отрича,че Аллах е над небесата и,че създанията отправят молитви нагоре към техния Господ,а не надолу.(Ад-Дахабии в ,,Ал-Улу’,,’ (,,Шарх Усул И’Тикаад Ахлус Сунна,, от Лааликаии,също в ,,Шарх Акида ат-Тахауийа’’ от ибн Абии ал-Изз ал-Ханафи)
Абу Ханифа радиаллаху анху казва:’’Когато зовеш Аллах се обръщаш нагоре,а не надолу,защото надолу не е характерна черта на Рубубиа ( Господство) и Улухия (Божественост) при никакви случаи.(ал-Фикх ул-Асбат).[тук се дава доказателство за природната предразположеност-фитра]
Една жена попитала Абу Ханифа:’’Къде е твоя Господ,на когото служиш?’’ И той отговорил:’’Кълна се,че Аллах,Превеликия е над небето (фис-самаа’),не на земята.’’Тогава един мъж се обърнл към него:’’Виждал ли си казаното от Аллах:’’И Той е с теб.’’(57:4) Имам отвърнал:’’Той е с теб така както ти с човек,на когото пишеш писмо: ‘Аз съм с тебе’,докато си далече от него.’’(ал-Асмаа уас-Сифаат)
2.Имам Ахмад ибн Ханбал (радиаллаху анху) бил запитан:
,,Дали Аллах е над седедмото небе,над Трона и отделен от създанията си,и дали неговата Сила и Неговото Знание са навсякъде?’’-отговорът бил:’’Да,Аллах е над Трона и Неговото Знание е навсякъде.’’(,,Шарх Усул И’Тикаад Ахлус Сунна,, от Лааликаии (п.414 по Хиджра).
3.Имам Малик (рахимухулла) казва:’’Аллах е Над Небето и Неговото Знание е на всяко място,нищо не е скрито от него.’’ (,,Шарх Усул И’Тикаад Ахлус Сунна).
Няма коментари:
Публикуване на коментар